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Resumen de contenidos para CefarCompex Physio 5

  • Página 1 Physio 5...
  • Página 3 PRACTICAL GUIDE ..... 1 GUIDE PRATIQUE ..... 34 PRAKTISCHER LEITFADEN ... 68 GUIDA PRATICA ..... 102 GUÍA PRÁCTICA ..... 136...
  • Página 4 Position of the electrodes / Placement des électrodes Install your patient comfortably in the position shown in the pictogram. Installez votre patient confortablement dans la position présentée sur le pictogramme.
  • Página 5: Tabla De Contenido

    CONTENTS I Background ................. 3 II General information ..............4 1 - Electrodes ..................4 2 - Stimulation energy – Intensity ..............4 3 - Body position ..................4 III Common Treatment ..............5 ................... 5 1 - Rehabilitation 2 - Pain relief ..................15 IV Specific Treatment ..............
  • Página 6 Dear Customer! In your hand you have CefarCompex’s Practical Guide with specific information for every programme in your stimulator. The Practical Guide covers all the programmes of CefarCompex’s Physio 5. This information is easy to read and its purpose is to serve as an extra support, if needed.
  • Página 7: I Background

    I Background NMES NMES (NeuroMuscular Electrical Stimulation) is used successfully both in medical rehabilitation as well as a complement to athletic training at all levels. The goal of electrical muscle stimulation is to achieve contractions or twitches of the muscles. Normal muscular activity is controlled by the central and peripheral nervous systems, which transmit electrical signals to the muscles.
  • Página 8: General Information

    II General information 1) Electrodes To receive maximum results from your stimulation, it is important to place the electrodes correctly. For muscle contractions, a precise placement on the motor point ensures maximum comfort and efficiency. On the fold outs of this guide you will find comprehensive illustrations of various electrodes placements.
  • Página 9: Common Treatment

    III Common treatment 1) Rehabilitation DISUSE ATROPHY When? After a long period of immobilization or diminished movement, a normally innervated muscle suffers from a decrease in volume. Why? Slow twitch fibres (type I) are particularly affected by this disuse. How? By using frequencies creating tetanic contractions of the Type I fibres.
  • Página 10 PREVENTION OF DISUSE ATROPHY When? After surgery or a bone fracture, a limb or a section thereof is immobilized, the muscles of this part of the body suffer rapidly from disuse atrophy. Why? The rapid decrease of muscle volume is mainly due to a reflex inhibition phenomenon or a total absence of any type of exercise.
  • Página 11 REINFORCEMENT When? Muscular reinforcement is used to strengthen healthy muscles (with normal volume). Use on previously disuse atrophied muscles that have regained their volume. Why? To obtain increased strength and stability. How? By using frequencies creating tetanic contractions of the fast twitch muscle fibres (type II).
  • Página 12 NEURO REHAB (SLOW START) When? NMES is an excellent complement to traditional physiotherapy for several neurological diagnostics like stroke. The treatment could be used passively, but preferably used actively in the training situation. Why? To aid facilitation and relearning of motor skills How? This programme has a slow 4 seconds contraction ramp-up time and a long rest phase.
  • Página 13 BACK-TRUNK/STABILIZATION When? For patients with insufficiency in the back and trunk due to long term pain or a neurological disorder. This programme can be combined with active movements. Why? To stabilize the trunk and back muscles. Increase the awareness and postural control.
  • Página 14 ATROPHY (MOD. FREQUENCY) When? Use it on weak or immobilized muscles. Why? The programme focuses on the Type I fibres to improve the stamina in the muscle. How? By modulating the frequency for a period of time that is equal to the contraction time, the contraction feels more comfortable.
  • Página 15 FORCE (MOD. FREQUENCY) When? To maintain muscular strength during immobilization, or to increase muscular strength for a specific muscle/muscle group. Why? The programme focuses on the Type II fibres to improve stamina in the muscle. How? By modulating the frequency for a period of time that is equal to the contraction time, the contraction feels more comfortable.
  • Página 16 INCREASE CIRCULATION When? As a preparation before, or as recovery after, muscular activity. Could be used to increase the circulation locally in the tissue/ muscle. Why? To increase the elimination of lactic acid and waste products and to reduce stiffness in the muscles. How? This programme creates muscular twitches in order to increase the blood flow to the muscles, increase resistance strength and recover capacity.
  • Página 17 MUSCLE LESION When? If you have a more or less significant muscle lesion, this programme could be used as a complement to the usual treatment (cold, compression, etc). Mobilization of the limb must be allowed. Why? To facilitate the muscle fibres for a faster return to normal activity. How? The programme is designed to ramp-up and stimulate the muscle gradually in order to prevent stress on the muscle fibres.
  • Página 18 MOTOR POINT When? This programme (3 Hz continuous), combined with the use of a motor point pen, allows the user to determine the exact location of the motor point on each individual. Why? An electrode placed on the motor point ensures the most effective and comfortable stimulation.
  • Página 19: Pain Relief

    2) Pain relief TENS 100 HZ OR 80 HZ When? TENS is the first choice for acute and long-term pain, both neurogenic and nociceptive. Good results are observed, above all when the pain originates in joints, the skeleton, muscles, skin, viscera or nervous system.
  • Página 20 FREQUENCY MODULATED TENS When? TENS is the first choice for acute and long-term pain, both neurogenic and nociceptive. Good results are observed, above all when the pain originates in joints, the skeleton, muscles, skin, viscera or nervous system. Why? For an acute pain you need pain relief to take part in daily activities and avoid enter a vicious circle.
  • Página 21 ENDORPHINIC OR BURST TENS When? The treatment Endorphinic or Burst TENS is usually most effective for radiating (projected) pain in the arms and legs (rhizopathy), for conditions with reduced or changed sensory of touch, for deep muscular pain or when the post-treatment of TENS is too short. Why? For an acute pain you need pain relief to take part in daily activities and not enter a vicious circle.
  • Página 22 DECONTRACTION When? To obtain a reduction in the muscular tension. Why? Studies have revealed that muscular twitches produced by a very low frequency (1 Hz) effectively reduces the muscle tension of the stimulated muscles. How? Torticollis, lumbago. Example Electrodes positioned according to the muscles where you want to reduce tension.
  • Página 23 PULSE WIDTH MODULATED TENS When? TENS is the first choice for acute and long-term pain, both neurogenic and nociceptive. Good results are observed above all when the pain originates in joints, the skeleton, muscles, skin, viscera or nervous system. Pulse width modulated TENS also gives a massage effect on muscles like the Trapezius.
  • Página 24 MIXED TENS When? TENS is the first choice for acute and long-term pain, both neurogenic and nociceptive. Good results are observed above all when the pain originates in joints, the skeleton, muscles, skin, viscera or nervous system. Mixed TENS is also called Han-stimulation. Stimulation frequencies switch every three seconds, giving a combination of 80 Hz and 2 Hz stimulation, which can offer a more effective treatment.
  • Página 25: Specific Treatment

    IV Specific Treatment 1. Direct current A. Precautions prior to Iontophoresis treatment ATTENTION: Do not perform the treatment if the patient is suffering or has suffered from asthma, hay fever, food allergy, eczema, allergy to penicillin or aspirin. Do not carry out the treatment on allergic patients, whatever form their allergy may take: hay fever, eczema, or food allergy.
  • Página 26: E) During Treatment

    ATTENTION: Do not move or remove the electrodes without stopping the treatment first. Physio 5 is programmed so that the current increases gradually at the start of the treatment and decreases gradually at the end or when the treatment is stopped.
  • Página 27: Denervated

    Denervated Introduction In the current state of knowledge there is nothing to indicate that electrostimulation is capable of influencing the re-innervation process of a partly or fully denervated muscle. Electrostimulation of denervated muscle fibres, however, is essential insofar as it is the only really effective means of retaining a certain trophicity and limiting the sclerosis phenomenon of these fibres throughout the duration of their possible re-innervation period.
  • Página 28: C) Practical Therapeutic Approach

    means of a disuse atrophy treatment. If no response is observed in spite of significant current strengths, the muscle can then be considered as completely denervated; if, on the other hand, a contraction, even of low intensity, is achieved, then the muscle is partly denervated. Practical therapeutic approach It is therefore actually easy to find out the two fundamental factors that will guide our therapeutic approach:...
  • Página 29: Aesthetic

    3) Aesthetic TONING Indication To be used initially in order to tone up and prepare the muscles before more intensive firming work. This type of training session is of moderate intensity, making it suitable for everyone, and does not cause muscle soreness.
  • Página 30 FIRMING Indication To be used as the main treatment for muscle firming. Firming programmes represent exercise of medium intensity, and are aimed to improve muscular density without causing muscle soreness. Effects To regain muscle firmness and restore the support function of the muscles.
  • Página 31: Incontinence

    4) Incontinence STRESS INCONTINENCE Indication The sphincter urethra is deficient and cannot remain closed in the event of a sudden and significant increase in abdominal pressure (exertion, coughing, etc.). Effects The aim of this programme is to strengthen the sphincter muscle of the bladder.
  • Página 32 URGE INCONTINENCE Indication The bladder contracts abnormally (detrusor overactivity) and presses on the urine, increasing the pressure within the bladder. Effects This treatment relies on the reduction of detrusor activity by stimulation of an inhibitory reflex from sensory nerve endings in the perineal region. The electrical parameters must therefore be created so as to excite these myelinated afferent nerve fibres at the frequency that produces optimum activation of the inhibitory reflex.
  • Página 33 MIXED INCONTINENCE Indication Combination of urge and stress incontinence in greater or lesser proportions. Effects This programme treats both aspects of this form of incontinence at the same time. Firstly, using tetanic contractions at the frequency of fast fibres (75 Hz), it strengthens the paraurethral components of the striated muscle of the pelvic floor, so increasing the pressure of urethral closure.
  • Página 34 POST PARTUM PREVENTION Indication Labour causes considerable trauma to the pelvic region. The consequences of this trauma are various: strained muscle, torn muscle, partial denervation, loss of body image, loss of strength and control of the striated muscles of the pelvic floor, etc. Effects Incontinence is a relatively common result of this situation, which is why prophylactic pelvic re-training treatment by neuromuscular...
  • Página 35: Conditioning

    V Conditioning STRENGTH Indication For competitive athletes who practice a discipline that requires strength and speed. Recommended use is three times a week in order to improve the power. Effects This programme increases the maximum strength and the rate of muscular contractions.
  • Página 36 EXPLOSIVE STRENGTH Indication For athletes who practice a discipline in which explosive strength is an important factor in performance. To increase the capacity for instantaneous maximum force. Recommended use is three times a week. Effects This programme increases the speed at which the level of strength is attained and improves the efficiency of explosive actions like jumping, sprinting etc.
  • Página 37 HYPERTROPHY Indication For body building enthusiasts and athletes who want to increase their muscle mass. Combine this programme with the voluntary training programme. Recommended use is three to five sessions a week. Effects This programme increases the volume of the stimulated muscles and improves the muscle resistance.
  • Página 38 TABLE DES MATIERES I Historique .................. 36 II Informations générales ............37 1 - Électrodes ..................37 2 - Énergie – Intensité de la stimulation ............37 3 - Position du corps ................37 III Traitement commun ..............38 1 - Rééducation ..................38 2 - Soulagement de la douleur ..............
  • Página 39 Cher client, Vous tenez entre vos mains le Guide pratique CefarCompex qui contient des informations spécifiques pour chaque programme de votre stimulateur. Le Guide pratique couvre l’ensemble des programmes du Physio5. Ces informations sont simples à lire et leur but est de servir de soutien supplémentaire.
  • Página 40: I Historique

    I Historique NMES L’ESNM (ElectroStimulation NeuroMusculaire) est utilisée avec succès dans la rééducation médicale ainsi qu’en complément de l’entraînement sportif à tous les niveaux. L’objectif de la stimulation électrique des muscles est de provoquer des contractions ou des secousses musculaires. L’activité musculaire normale est contrôlée par les systèmes nerveux central et périphérique, lesquels transmettent les signaux électriques aux muscles.
  • Página 41: Informations Générales

    II Informations générales 1) Électrodes Pour bénéficier d’un résultat optimal lors de la stimulation, il est important de positionner correctement les électrodes. Pour les contractions musculaires, un positionnement précis sur le point moteur garantit un confort et une efficacité maximums. Sur la couverture de ce guide, vous trouverez des illustrations complètes des différents positionnements des électrodes.
  • Página 42: Traitement Commun

    III Traitement commun 1) Rééducation AMYOTROPHIE Quand ? Après une période d’immobilisation prolongée ou de mouvements réduits, un muscle normalement innervé souffre d’une baisse de volume. Pourquoi ? Les fibres à réaction lente (type I) sont particulièrement affectées par cette immobilisation. Comment ? En utilisant des fréquences qui génèrent des contractions tétaniques des fibres de Type I.
  • Página 43 PREVENTION DE L’AMYOTROPHIE Quand ? Après une intervention chirurgicale ou une fracture osseuse, un membre ou une section d'un membre est immobilisé et les muscles de cette partie du corps souffrent rapidement d'une atrophie liée à cette immobilisation. Pourquoi ? La réduction rapide du volume musculaire est principalement due à...
  • Página 44 RENFORCEMENT Quand ? Le renforcement musculaire est utilisé pour renforcer les muscles sains (d’un volume normal). A utiliser sur des muscles atrophiés précédemment et qui ont retrouvé leur volume. Pourquoi ? Pour obtenir une force et une stabilité accrues. Comment ? En utilisant des fréquences qui génèrent des contractions tétaniques des fibres musculaires à...
  • Página 45 REEDUCATION NEURO (DEBUT LENT) Quand ? L’ESNM est un excellent complément de la kinésithérapie traditionnelle pour plusieurs diagnostics neurologiques tels que l’attaque. Le traitement peut être utilisé de manière passive, mais il est utilisé de préférence dans des situations actives. Pourquoi ? Pour aider la facilitation et le réapprentissage des qualités motrices Comment ?
  • Página 46 STABILISATION PELVIENNE Quand ? Pour les patients présentant une insuffisance dorsale et frontale liée à une douleur prolongée ou à un trouble neurologique. Ce programme peut être facilement combiné avec des mouvements actifs. Pourquoi ? Pour stabiliser les muscles du torse et du dos. Augmenter la prise de conscience et le contrôle postural.
  • Página 47 ATROPHIE (FREQUENCE MOD.) Quand ? Utiliser sur des muscles affaiblis ou immobilisés. Pourquoi ? Le programme se concentre sur les fibres de Type I pour améliorer l’endurance musculaire. Comment ? En modulant la fréquence pendant une période égale à la durée de la contraction, cette dernière devient plus confortable.
  • Página 48 FORCE (FREQUENCE MOD.) Quand ? Pour préserver la force musculaire pendant l’immobilisation ou augmenter la force musculaire pour un muscle/groupe musculaire spécifique. Pourquoi ? Le programme se concentre sur les fibres de Type II pour améliorer l’endurance musculaire. Comment ? En modulant la fréquence pendant une période égale à...
  • Página 49 CAPILLARISATION Quand ? En tant que préparation avant ou de récupération après une activité musculaire. Peut être utilisé pour améliorer la circulation localement dans les tissus / muscles. Pourquoi ? Pour augmenter l’élimination de l’acide lactique et des produits de déchet et réduire la raideur musculaire.
  • Página 50 LESION MUSCULAIRE Quand ? Si vous présentez une lésion musculaire plus ou moins importante, ce programme pourrait être utilisé en complément du traitement habituel (froid, compression, etc.). La mobilisation du membre doit être autorisée. Pourquoi ? Pour préparer les muscles à un retour plus rapide à une activité normale. Comment ? Le programme est conçu pour accélérer et stimuler progressivement le muscle afin d’empêcher le stress des fibres musculaires.
  • Página 51 POINT MOTEUR Quand ? Ce programme (3 Hz continu) associé à l’utilisation d’un stylo point moteur, permet de déterminer l’emplacement exact du point moteur sur chaque personne. Pourquoi ? Une électrode placée sur le point moteur garantit une stimulation plus efficace et plus confortable.
  • Página 52: Soulagement De La Douleur

    2) Soulagement de la douleur TENS 100 HZ OU 80 HZ Quand ? La stimulation TENS constitue le premier choix pour le traitement de la douleur aiguë et chronique, qu’elle soit neurogénique ou nociceptive. On observe de bons résultats, surtout lorsque la douleur provient des articulations, du squelette, des muscles, de la peau, des viscères ou du système nerveux.
  • Página 53 TENS A FREQUENCE MODULEE Quand ? La stimulation TENS constitue le premier choix pour le traitement de la douleur aiguë et chronique, qu’elle soit neurogénique ou nociceptive. On observe de bons résultats, surtout lorsque la douleur provient des articulations, du squelette, des muscles, de la peau, des viscères ou du système nerveux.
  • Página 54 TENS BURST OU ENDORPHINIQUE Quand ? Les traitements de type TENS Burst/Endorphinique sont généralement plus efficaces pour la douleur irradiée (projetée) dans les bras et les jambes (rhizopathie), les troubles liés à une réduction ou une altération sensorielle du toucher, les douleurs musculaires profondes ou les situations où...
  • Página 55 DECONTRACTURANT Quand ? Ce type de traitement produit une réduction de la tension musculaire de certains muscles et peut aussi être utilisé comme pré-traitement pour faciliter les manipulations. Pourquoi ? Pour obtenir une réduction de la tension musculaire. Comment ? Des études ont révélé...
  • Página 56 TENS A LARGEUR D’IMPULSION MODULEE Quand ? La stimulation TENS constitue le premier choix pour le traitement de la douleur aiguë et chronique, qu’elle soit neurogénique ou nociceptive. On observe de bons résultats, surtout lorsque la douleur provient des articulations, du squelette, des muscles, de la peau, des viscères ou du système nerveux.
  • Página 57 TENS MIXTE Quand ? La stimulation TENS constitue le premier choix pour le traitement de la douleur aiguë et chronique, qu’elle soit neurogénique ou nociceptive. On observe de bons résultats, surtout lorsque la douleur provient des articulations, du squelette, des muscles, de la peau, des viscères ou du système nerveux.
  • Página 58: Traitement Spécifique

    IV Traitement spécifique Courant continu Précautions avant le traitement par iontophorèse ATTENTION : Ne pas appliquer le traitement si le patient souffre ou a souffert d’asthme, de rhume des foins, d’allergie alimentaire, d’eczéma, d’allergie à la pénicilline ou à l’aspirine. Ne pas appliquer le traitement sur des patients allergiques quelle que soit la nature de l’allergie : rhume des foins, eczéma, ou allergie alimentaire.
  • Página 59: D) Fixation Des Électrodes

    D. Fixation des électrodes Positionnez l’électrode active sur les zones à traiter. Si la zone à traiter est douloureuse, identifier le point de douleur par palpation et centrer l’électrode active sur ce point. ATTENTION : Éviter de placer l’électrode active sur des zones cicatricielles. À moins que le traitement de iontophorèse ne soit destiné...
  • Página 60: F) Après Le Traitement

    Après le traitement Nettoyer abondamment la peau de la région traitée à l’eau du robinet. Pendant le traitement de iontophorèse, des substances acides et basiques se forment sur les électrodes et par conséquent entrent en contact avec la peau. La trop grande concentration de ces substances et leur maintien en place trop longtemps peut être cause de brûlures chimiques.
  • Página 61: C) Attitude Thérapeutique Pratique

    Dénervation totale ou partielle ? Comment pouvons-nous découvrir si le muscle est partiellement ou totalement dénervé ? • Un électromyogramme est naturellement préférable mais il doit être récent et les résultats doivent être transmis au physiothérapeute, ce qui n’est pas toujours le cas dans la pratique quotidienne.
  • Página 62 L’attitude thérapeutique pratique doit être adaptée à chaque situation : Situation 1 : Dénervation totale hors délai L’électrostimulation au moyen des programmes Dénervé est inutile, puisqu’un muscle totalement et définitivement dénervé finira toujours par s’atrophier et se scléroser. Situation 2 : Dénervation partielle hors délai Il n’est pas possible d’éviter l’atrophie et la sclérose des fibres musculaires qui sont définitivement dénervées.
  • Página 63: Esthétique

    3) Esthétique TONIFICATION Indication A utiliser initialement pour tonifier et préparer les muscles avant un travail de raffermissement plus intensif. Ce type de séance est d’une intensité modérée, ce qui le rend adapté à tous, et ne provoque pas de douleur musculaire.
  • Página 64 RAFFERMISSEMENT Indication A utiliser comme traitement principal pour le raffermissement musculaire. Les programmes de raffermissement représentent un exercice d’intensité moyenne et ont pour but d’augmenter la densité musculaire sans provoquer de douleur. Effets Retrouver la fermeté musculaire et restaurer la fonction de soutien des muscles.
  • Página 65: Incontinence

    4) Incontinence INCONTINENCE D’EFFORT Indication L’urètre du sphincter est déficient et ne peut pas rester fermé en cas d’augmentation subite significative de la pression abdominale (effort, toux, etc.). Effets Ce programme a pour objectif de développer la force du sphincter de la vessie.
  • Página 66 INSTABILITE VESICALE Indication La vessie se contracte anormalement (hyperactivité du détrusor) et exerce une pression sur les urines, en augmentant la pression dans la vessie. Effets Ce traitement consiste à diminuer l’activité du détrusor par stimulation d’un réflexe inhibiteur au départ de terminaisons nerveuses sensitives de la région périnéale.
  • Página 67 INCONTINENCE MIXTE Indication Combinaison d’incontinence d’effort et d’instabilité vésicale dans des proportions plus ou moins marquées. Effets Ce programme traite à la fois les deux aspects de cette forme d’incontinence. D’une part, grâce à des contractions tétaniques avec des fréquences de fibres rapides (75 Hz), il développe la force de la partie para-urétrale de la musculature striée du plancher pelvien, et de ce fait il augmente la pression urétrale de la clôture.
  • Página 68 PRÉVENTION POST PARTUM Indication La grossesse, mais d’avantage encore l’accouchement constituent un traumatisme important de la région pelvienne. Les conséquences de ce traumatisme peuvent avoir de nombreux aspects : élongation musculaire, déchirure musculaire, perte de schéma corporel, perte de force et de contrôle de la musculature striée du plancher pelvien, etc.
  • Página 69: Conditionnement

    V Conditionnement FORCE Indication Pour les athlètes de haut niveau pratiquant une discipline qui requiert puissance et vitesse. L’utilisation recommandée est trois fois par semaine afin d’améliorer la puissance. Effets Ce programme augmente la force maximale et le rythme des contractions musculaires.
  • Página 70 FORCE EXPLOSIVE Indication Pour les athlètes qui pratiquent une discipline dans laquelle la force explosive est un facteur de performance important. Pour augmenter la capacité de force maximale instantanée. L’utilisation recommandée est d’une séance trois fois par semaine. Effets Ce programme augmente la vitesse à laquelle le niveau de force est atteint et améliore l’efficacité...
  • Página 71 HYPERTROPHIE Indication Pour les enthousiastes de la musculation et les athlètes qui souhaitent augmenter leur masse musculaire. Combiner ce programme avec le programme d’entrainement volontaire. L’utilisation recommandée est d’une séance trois à cinq fois par semaine. Effets Ce programme augmente le volume des muscles stimulés et améliore la résistance musculaire.
  • Página 72 INHALTSVERZEICHNIS I Hintergrund ................70 II Allgemeine Informationen ............71 1 - Elektroden ..................71 2 - Stimulationsenergie - Intensität ............71 3 - Körperposition ................. 71 III Allg. Behandlung ............... 72 .................. 72 1 - Rehabilitation 2 - Schmerz ..................82 IV Spez.
  • Página 73 Sie halten die CefarCompex Bedienungsanleitung mit genauen Informationen über jedes Programm Ihres Stimulators in Ihren Händen. Die Bedienungsanleitung deckt alle Programme des Physio 5 von CefarCompex ab. Diese Informationen sind leicht verständlich und sollen bei Bedarf zusätzliche Hilfestellung geben. Sie finden dort die empfohlene Indikation und die Wirkung, die die Behandlung auf Ihren Patienten haben wird.
  • Página 74: I Hintergrund

    I Hintergrund NMES NMES (NeuroMuskuläre Elektrische Stimulation) wird mit Erfolg sowohl in der medizinischen Rehabilitation als auch als Ergänzung des sportlichen Trainings auf allen Leistungsstufen eingesetzt. Das Ziel der elektrischen Muskelstimulation liegt darin, Kontraktionen oder Zuckungen in den Muskeln auszulösen. Die normale Muskelaktivität wird durch das zentrale und das periphere Nervensystem gesteuert, die elektrische Signale an die Muskeln schicken.
  • Página 75: Allgemeine Informationen

    II Allgemeine Informationen 1) Elektroden Die Elektroden müssen richtig positioniert werden, um maximale Ergebnisse aus der Stimulation zu erhalten. Bei Muskelkontraktionen gewährleistet eine genaue Positionierung auf motorischen Reizpunkten maximalen Komfort und maximale Wirksamkeit. Auf den Klappentexten dieser Anleitung finden Sie umfassende Darstellungen verschiedener Elektrodenanordnungen.
  • Página 76: Allg. Behandlung

    III Allg. Behandlung 1) Rehabilitation MUSKELATROPHIE Wann? Ein normal innervierter Muskel erleidet nach einer langen Periode der Immobilisierung oder eingeschränkten Bewegung eine Volumenabnahme. Warum? Diese Atrophie betrifft insbesondere langsam zuckende Muskelfasern vom Typ I. Wie? Durch Verwendung von Frequenzen, die tetanische Kontraktionen der Typ 1-Fasern verursachen.
  • Página 77 PRAEV. MUSKELATROPHIE Wann? Nach einem chirurgischen Eingriff oder einem Knochenbruch wird eine Extremität oder ein Teil einer Extremität immobilisiert und die Muskeln dieses Körperteils erleiden rasch eine Muskelatrophie. Warum? Die rasche Abnahme des Muskelvolumens ist hauptsächlich auf ein Reflexhemmungsphänomen oder ein vollständiges Fehlen jeder Art von körperlicher Übung zurückzuführen.
  • Página 78 MUSKELKRAEFTIGUNG Wann? Die Muskelkräftigung wird zur Kräftigung gesunder Muskeln (mit normalem Volumen) verwendet. Sie wird bei Muskeln eingesetzt, die zuvor durch fehlenden Gebrauch atrophiert waren und ihr Volumen zurückgewonnen haben. Warum? Um erhöhte Kraft und Stabilität zu erhalten. Wie? Durch Verwendung von Frequenzen, die tetanische Kontraktionen der rasch zuckenden Muskelfasern (Typ II) verursachen.
  • Página 79 NEUROREHABILITATION Wann? NMES ist bei zahlreichen neurologischen Diagnosen, wie Schlaganfall, eine hervorragende Ergänzung zu klassischer Physiotherapie. Die Behandlung kann passiv eingesetzt werden, wird vorzugsweise jedoch aktiv in der Trainingssituation eingesetzt. Warum? Zur Erleichterung und Unterstützung des Wiedererlernens motorischer Fähigkeiten Wie? Dieses Programm hat eine lange Hochfahrzeit der Kontraktion von 4 Sekunden Dauer und eine lange Erholungsphase.
  • Página 80 RÜCKENMUSKULATUR/STABILISIERUNG Wann? Für Patienten mit funktionaler Leistungsschwäche von Rücken und Rumpf infolge von chronischem Schmerz oder einer neurologischen Erkrankung. Dieses Programm kann mit aktiven Bewegungen kombiniert werden. Warum? Zur Stabilisierung von Rumpf- und Rückenmuskeln. Erhöht die Aufmerksamkeit und die Haltungskontrolle. Wie? Durch Stimulation der Abdominal- oder Lumbalmuskelgruppen.
  • Página 81 ATROPHIE (MOD FREQ) Wann? Verwendung bei schwachen oder immobilisierten Muskeln. Warum? Das Programm konzentriert sich auf Typ I-Fasern, um das Durchhaltevermögen des Muskels zu verbessern. Wie? Durch Modulation der Frequenz für einen Zeitraum, welcher der Kontraktionszeit entspricht, fühlt sich die Kontraktion angenehmer an. Die Kontraktion beginnt mit der niedrigeren Frequenz und endet mit der höchsten Frequenz.
  • Página 82 KRAFT (MOD. FREQUENZ) Wann? Um die Muskelstärke während der Immobilisierung zu erhalten, oder um die Muskelstärke eines speziellen Muskels/einer speziellen Muskelgruppe zu erhöhen. Warum? Das Programm konzentriert sich auf Typ II-Fasern, um das Durchhaltevermögen des Muskels zu verbessern. Wie? Durch Modulation der Frequenz für einen Zeitraum, welcher der Kontraktionszeit entspricht, fühlt sich die Kontraktion angenehmer an.
  • Página 83 ZIRKULATION VERBESSERN Wann? Vor der Muskelaktivität zur Vorbereitung oder nach der Muskelaktivität zur Erholung. Kann verwendet werden, um die lokale Zirkulation in dem Gewebe/dem Muskel zu verbessern. Warum? Um den Abtransport von Milchsäure und Stoffwechselendprodukten zu erhöhen und die Steifheit der Muskeln zu reduzieren. Wie? Dieses Programm erzeugt Muskelzuckungen, um den Blutfluss zu den Muskeln zu erhöhen sowie die Widerstandsfähigkeit und...
  • Página 84 MUSKELVERLETZUNG Wann? Wenn Sie eine mehr oder weniger schwere Muskelverletzung haben, kann dieses Programm als Ergänzung zu der üblichen Behandlung (Kälte, Kompression, usw.) eingesetzt werden. Die Mobilisierung der Extremität muss erlaubt sein. Warum? Damit die Muskelfasern schneller wieder zur normalen Aktivität zurückkehren können.
  • Página 85 MOTORISCHER REIZPUNKT Wann? Der Anwender kann mit diesem Programm (3 Hz fortlaufend) in Kombination mit einem Motor Point Pen die genaue Position des motorischen Reizpunkts jeweils individuell bestimmen. Warum? Die wirksamste und angenehmste Stimulation wird bewirkt, wenn eine Elektrode an den motorischen Reizpunkt angelegt wird. Wie? Schließen Sie den Motor Point Pen an den roten Stiftstecker des Kabels an (siehe Anschlüsse in der Bedienungsanleitung).
  • Página 86: Schmerz

    2) Schmerz TENS 100 HZ ODER 80 HZ Wann? TENS ist die erste Wahl für akuten und chronischen Schmerz, sowohl für neurogenen Schmerz als auch für Schmerz als solchen. Es werden besonders gute Ergebnisse beobachtet, wenn der Schmerz von Gelenken, dem Skelett, den Muskeln, der Haut, den Eingeweiden oder dem Nervensystem ausgeht.
  • Página 87 TENS FREQUENZMODULIERT Wann? TENS ist die erste Wahl für akuten und chronischen Schmerz, sowohl für neurogenen Schmerz als auch für Schmerz als solchen. Es werden besonders gute Ergebnisse beobachtet, wenn der Schmerz von Gelenken, dem Skelett, den Muskeln, der Haut, den Eingeweiden oder dem Nervensystem ausgeht.
  • Página 88 ENDORPHIN ODER BURST TENS Wann? Die Burst TENS/Endorphin-Behandlung ist für ausstrahlenden (projizierten) Schmerz in Armen und Beinen (Rhizopathie), für Erkrankungen mit reduzierter oder veränderter Berührungswahrnehmung, für tiefen Muskelschmerz geeignet, oder wenn die Nachbehandlung mit TENS zu kurz ist. Warum? Bei einem akuten Schmerz ist eine Schmerzlinderung erforderlich, damit Sie an den Alltagsaktivitätem teilhaben können und das Entstehen eines Teufelskreises verhindert werden kann.
  • Página 89 AKUTER SCHMERZ Wann? Diese Behandlungsart reduziert die Muskelspannung bestimmter Muskeln und kann auch als Vorbeugung eingesetzt werden, um Manöver zu erleichtern. Warum? Um eine Herabsetzung der Muskelspannung zu erhalten. Wie? Untersuchungen haben gezeigt, dass Muskelzuckungen, die durch eine sehr niedrige Frequenz (1 Hz) ausgelöst werden, die Muskelspannung des stimulierten Muskels wirksam herabsetzen.
  • Página 90 TENS MIT MODULIERTER IMPULSDAUER Wann? TENS ist die erste Wahl für akuten und chronischen Schmerz, sowohl für neurogenen Schmerz als auch für Schmerz als solchen. Es werden besonders gute Ergebnisse beobachtet, wenn der Schmerz von Gelenken, dem Skelett, den Muskeln, der Haut, den Eingeweiden oder dem Nervensystem ausgeht.
  • Página 91 MIXED TENS Wann? TENS ist die erste Wahl für akuten und chronischen Schmerz, sowohl für neurogenen Schmerz als auch für Schmerz als solchen. Es werden besonders gute Ergebnisse beobachtet, wenn der Schmerz von Gelenken, dem Skelett, den Muskeln, der Haut, den Eingeweiden oder dem Nervensystem ausgeht.
  • Página 92: Spez. Behandlung

    IV Spez. Behandlung 1. Gleichstrom A. Vorsichtsmaßnahmen vor der Iontophoresebehandlung VORSICHT: Führen Sie die Behandlung nicht durch, wenn der Patient an Asthma, Heuschnupfen, Nahrungsmittelallergien, Ekzemen, Allergie gegen Penicillin oder Aspirin leidet oder darunter gelitten hat. Führen Sie die Behandlung nicht an allergischen Patienten durch, unabhängig davon, wie sich die Allergie manifestiert: Heuschnupfen, Ekzem oder Nahrungsmittelallergie.
  • Página 93: D) Befestigung Der Elektroden

    E. Während der Behandlung VORSICHT: Bewegen oder entfernen Sie die Elektroden nicht, ohne zuerst die Behandlung zu unterbrechen. Der Physio 5 ist so programmiert, dass der Strom allmählich zu Behandlungsbeginn ansteigt und am Ende oder bei Unterbrechung der Behandlung allmählich abnimmt. Das bedeutet, dass kein Erregungsphänomen auftritt und der Patient nicht durch einen Schock oder eine schmerzhafte elektrische Entladung erschreckt wird.
  • Página 94: F) Nach Der Behandlung

    • Anschluss zur Elektrode unterbrochen • Schlechte Verbindung • Kanal vertauscht • Defektes Kabel • Defekte Elektrode • Lösung leitet nicht (nicht ionisierbares Medikament oder zu niedrige Konzentration) Nach der Behandlung Reinigen Sie die Haut über dem behandelten Bereich gründlich mit Leitungswasser. Während der Iontophoresebehandlung bilden sich an den Elektroden Säuren und Basen, die so in Kontakt mit der Haut kommen.
  • Página 95: C) Praktischer Therapeutischer Ansatz

    • Wir befragen normalerweise den Patenten, wie alt die Verletzung ist und wo sie sich befindet. • Die Geschwindigkeit der Regeneration eines verletzten Nervs ist ungefähr 1 Millimeter pro Tag, d. h. 3 Zentimeter im Monat. • Die folgende Berechnung ergibt die Reinnervierungszeit: Abstand in cm zw.
  • Página 96 Der praktische therapeutische Ansatz muss sich jeder dieser Situationen anpassen: Situation 1: Vollständige Denervierung außerhalb der Reinnervierungszeit Die Elektrostimulation mit Hilfe des Programms Denerviert ist nutzlos, da ein Muskel ohne Innervierung immer mit Atrophie und Sklerosierung endet. Situation 2: Teilweise Denervierung außerhalb der Reinnervierungszeit Bei Muskelfasern, die definitiv denerviert sind, können Atrophie und Sklerosierung nicht verhindert werden.
  • Página 97: Figur

    3) Figur FESTIGUNG Indikation Soll zuerst die Muskeln in Form bringen und vorbereiten, bevor die intensivere Straffungsarbeit beginnt. Diese Trainingsart ist von mäßiger Intensität, wodurch sie für jeden geeignet ist, und führt nicht zu Muskelkater. Wirkungen Zur Festigung der Muskeln. Elektroden Die Elektroden werden wie angegeben gemäß...
  • Página 98 STRAFFUNG Indikation Wird als Hauptbehandlung zur Straffung der Muskeln verwendet. Straffungsprogramme sind Übungen von mittlerer Intensität und sollen die Muskeldichte verbessern, ohne Muskelkater auszulösen. Wirkungen Um eine straffe Muskulatur wiederzugewinnen und die Haltefunktion der Muskeln wieder herzustellen. Elektroden Die Elektroden werden wie angegeben gemäß dem zu stimulierenden Muskel positioniert.
  • Página 99: Inkontinenz

    4) Inkontinenz STRESSINKONTINENZ Indikation Der Schließmuskel der Harnröhre ist geschwächt und kann im Fall eines plötzlichen und erheblichen Anstiegs des Drucks im Abdominalraum (Anstrengung, Husten, usw.) nicht geschlossen bleiben. Wirkungen Dieses Programm strebt eine Kräftigung des Schließmuskels der Blase an. Das Ziel ist somit die Auslösung tetanischer Kontraktionen der paraurethralen Komponenten des gestreiften Muskels des Beckenbodens, wobei die optimalen Tetanisierungsfrequenzen der schnellen Muskelfasern eingesetzt werden.
  • Página 100 DRANGINKONTINENZ Indikation Die Blase kontrahiert anormal (Überaktivität des Detrusors) und drückt auf den Urin, wodurch der Druck in der Blase steigt. Wirkungen Diese Behandlung basiert auf einer Herabsetzung der Detrusoraktivität, indem ein hemmender Reflex aus sensorischen Nervenenden im Perinealbereich stimuliert wird. Die elektrischen Parameter müssen daher so eingestellt werden, dass diese myelinhaltigen afferenten Nervenfasern mit der Frequenz angeregt werden, die zu optimaler Aktivierung des hemmenden Reflexes führen.
  • Página 101 MIXED INKONTINENZ Indikation Kombination aus Drang- und Stressinkontinenz in größeren oder geringeren Anteilen. Wirkungen Dieses Programm behandelt beide Aspekte dieser Inkontinenzform gleichzeitig. Erst werden durch tetanische Kontraktionen mit der Frequenz der schnellen Fasern (75 Hz) die paraurethralen Komponenten des gestreiften Muskels des Beckenbodens gekräftigt, so dass der Druck des urethralen Verschlusses erhöht wird.
  • Página 102 PREV POST PARTUM Indikation Geburtswehen sind für den Beckenbereich eine traumatische Erfahrung. Die Folgen dieses Traumas sind mannigfaltig: Gezerrte Muskeln, gerissene Muskeln, teilweise Denervierung, Verlust des Körperbilds, Verlust der Festigkeit und Kontrolle der gestreiften Muskeln des Beckenbodens usw. Wirkungen Aus dieser Situation ergibt sich relativ oft eine Inkontinenz. Daher ist die prophylaktische Trainingsbehandlung des Beckenbereichs durch neuromuskuläre Elektrostimulation hier indiziert.
  • Página 103: Fitness Basis

    V Fitness Basis KRAFT Indikation Für Athleten im Wettkampf, die in Disziplinen starten, die Kraft und Geschwindigkeit erfordern. Eine dreimal wöchentlich erfolgende Anwendung wird empfohlen, um die Kraft zu verbessern. Wirkungen Dieses Programm erhöht die Maximalkraft und die Muskelkontraktionsgeschwindigkeit. Integrieren Sie dieses Programm in Ihr Sondertrainingsprogramm.
  • Página 104 SCHNELLKRAFT Indikation Für Athleten, die eine Disziplin ausüben, in der die Schnellkraft ein wichtiger Leistungsfaktor ist. Zur Steigerung der Kapazität der sofort verfügbaren Maximalkraft. Empfohlen wird eine dreimal wöchentliche Behandlung. Wirkungen Dieses Programm erhöht die Geschwindigkeit, mit der das Kraftniveau erreicht wird, und verbessert die Effektivität von Schnellkraftbewegungen, wie Springen, Sprinten, usw.
  • Página 105 HYPERTROPHIE Indikation Für Bodybuilder und Athleten, die ihre Muskelmasse aufbauen wollen. Kombinieren Sie dieses Programm mit dem Sondertrainingsprogramm. Empfohlen werden drei bis fünf Behandlungen pro Woche. Wirkungen Dieses Programm erhöht das Volumen der stimulierten Muskeln und verbessert die Widerstandsfähigkeit des Muskels. Elektroden Die Elektroden werden wie angegeben gemäß...
  • Página 106 SOMMARIO I Informazioni preliminari ............104 II Informazioni di carattere generale ........105 1 - Elettrodi ..................105 2 - Energia di stimolazione – Intensità ............105 3 - Posizione del corpo ................105 III Trattamento comune ............... 106 ................. 106 1 - Riabilitazione 2 - Antalgico ..................
  • Página 107 CefarCompex le offre questa Guida Pratica contenente informazioni specifiche su ognuno dei programmi previsti dal suo stimolatore. La Guida Pratica illustra tutti i programmi di Physio 5 di CefarCompex. Le informazioni contenute nella guida sono di facile lettura e si propongono come un approfondimento.
  • Página 108: I Informazioni Preliminari

    I Informazioni preliminari NMES NMES (NeuroMuscular Electrical Stimulation) è una tecnica impiegata con successo sia nella riabilitazione medica che come complemento della preparazione atletica a qualsiasi livello. L’obiettivo della stimolazione muscolare per mezzo di impulsi elettrici è produrre contrazioni o scosse nei muscoli. La normale attività muscolare è controllata dal sistema nervoso centrale e periferico, che trasmettono segnali elettrici ai muscoli.
  • Página 109: Informazioni Di Carattere Generale

    II Informazioni di carattere generale 1) Elettrodi Per ottenere risultati ottimali dalla stimolazione, è importante posizionare correttamente gli elettrodi. Per le contrazioni muscolari, un posizionamento preciso sui punti motori assicura il massimo comfort e la massima efficacia. Sui pieghevoli acclusi a questa guida sono disponibili le illustrazioni relative a diversi posizionamenti degli elettrodi.
  • Página 110: Trattamento Comune

    III Trattamento comune 1) Riabilitazione AMIOTROFIA In quali Quando, in seguito a un prolungato periodo di immobilizzazione o casi? riduzione del movimento, un muscolo normalmente innervato diminuisce in volume. Per quale Le fibre lente (tipo 1) sono quelle che risentono maggiormente di questa motivo? inattività.
  • Página 111 PREV. AMIOTROFIA In quali Quando, in seguito a un intervento chirurgico o a una frattura ossea, un casi? arto o parte di esso viene immobilizzato e i relativi muscoli vengono in breve tempo colpiti da amiotrofia. Per quale La rapida diminuzione del volume muscolare è dovuta principalmente motivo? a un fenomeno di inibizione riflessa o di totale assenza di movimento.
  • Página 112 RAFFORZAMENTO In quali Il rafforzamento muscolare ha per scopo rafforzare i muscoli sani (con un casi? volume normale). Può essere utilizzato su muscoli prima atrofizzati che hanno recuperato volume. Per quale Per aumentare forza e stabilità. motivo? In che Utilizzando frequenze che creano contrazioni tetaniche delle fibre modo? muscolari veloci (tipo 2).
  • Página 113 NEURO REHAB (SLOW START) In quali La NMES è un eccellente complemento della fisioterapia tradizionale per casi? numerose patologie neurologiche come l’ictus. Il trattamento può essere somministrato passivamente ma è preferibile la somministrazione attiva durante il recupero fisico. Per quale Per favorire la ripresa delle capacità...
  • Página 114 STABILIZZAZIONE SCHIENA-TRONCO In quali Per pazienti con disfunzioni della schiena e del tronco dovute a dolore casi? prolungato o disturbi neurologici. Questo programma può essere associato ad esercizi con movimenti attivi. Per quale Per stabilizzare i muscoli del tronco e della schiena. Per aumentare la motivo? consapevolezza e il controllo posturali.
  • Página 115 ATROFIA (MOD FREQ) In quali Quando i muscoli sono deboli o immobilizzati. casi? Per quale Il programma è indirizzato principalmente alle fibre di tipo 1 per motivo? migliorare la resistenza muscolare. In che Modulando la frequenza per un intervallo di tempo pari alla durata modo? della contrazione, in modo che la contrazione risulti più...
  • Página 116 FORZA (MOD FREQ) In quali Per preservare la forza muscolare durante un periodo di casi? immobilizzazione o per aumentare la forza di un muscolo/gruppo muscolare specifico. Per quale Il programma è indirizzato principalmente alle fibre di tipo 2 per motivo? migliorare la resistenza muscolare.
  • Página 117 OSSIGENAZIONE In quali Come preparazione prima, o come recupero dopo, dell’attività casi? muscolare. Può essere utilizzato per aumentare la circolazione a livello locale nel tessuto/muscolo. Per quale Per favorire l’eliminazione dell’acido lattico e dei prodotti di scarto e motivo? ridurre la rigidità muscolare. In che Questo programma genera scosse dei muscoli che aumentano l’afflusso di modo?
  • Página 118 LESIONE MUSCOLARE In quali Quando è presente una lesione muscolare più o meno significativa, casi? è possibile utilizzare questo programma come complemento del trattamento consueto (crioterapia, compressione, ecc.). Deve essere consentita la mobilità dell’arto. Per quale Per accelerare il recupero della normale attività delle fibre muscolari. motivo? In che Il programma è...
  • Página 119 PUNTI MOTORI In quali Questo programma (continuo a 3 Hz), insieme all’impiego di una penna casi? punto motore, consente di determinare l’esatta posizione dei punti motori in ciascun individuo. Per quale Un elettrodo posizionato sul punto motore assicura il grado di motivo? stimolazione più...
  • Página 120: Antalgico

    2) Antalgico TENS 100 HZ O 80 HZ In quali La TENS è la scelta preferenziale per il trattamento del dolore acuto e casi? a lungo termine, sia neurogenico che nocicettivo. Sono stati riscontrati ottimi risultati, in particolare nei casi in cui il dolore si origina dalle articolazioni, lo scheletro, i muscoli, la pelle, le viscere o il sistema nervoso.
  • Página 121 TENS A FREQ. MODULATA In quali La TENS è la scelta preferenziale per il trattamento del dolore acuto e casi? a lungo termine, sia neurogenico che nocicettivo. Sono stati riscontrati ottimi risultati, in particolare nei casi in cui il dolore si origina dalle articolazioni, lo scheletro, i muscoli, la pelle, le viscere o il sistema nervoso.
  • Página 122 ENDORFINICO O TENS BURST In quali I trattamenti Endorfinico o TENS Burst risultano generalmente della casi? massima efficacia in caso di dolore irradiato (proiettato) in braccia e gambe (rizopatia), per le condizioni di ridotta o alterata capacità sensoriale al tatto, per dolori muscolari acuti o quando il post- trattamento con TENS è...
  • Página 123: Decontratturante

    DECONTRATTURANTE In quali Questo tipo di trattamento produce una riduzione della tensione di casi? particolari muscoli e può essere utilizzato anche come trattamento preliminare per agevolare le manipolazioni. Per quale Per ottenere una riduzione della tensione muscolare. motivo? In che Studi hanno dimostrato che le scosse muscolari prodotte a una frequenza modo? molto bassa (1 Hz) sono efficaci nel ridurre la tensione muscolare dei...
  • Página 124 TENS A DURATA MODULATA In quali La TENS è la scelta preferenziale per il trattamento del dolore acuto e casi? a lungo termine, sia neurogenico che nocicettivo. Sono stati riscontrati ottimi risultati, in particolare nei casi in cui il dolore si origina dalle articolazioni, lo scheletro, i muscoli, la pelle, le viscere o il sistema nervoso.
  • Página 125 TENS MISTO In quali La TENS è la scelta preferenziale per il trattamento del dolore acuto e casi? a lungo termine, sia neurogenico che nocicettivo. Sono stati riscontrati ottimi risultati, in particolare nei casi in cui il dolore si origina dalle articolazioni, lo scheletro, i muscoli, la pelle, le viscere o il sistema nervoso.
  • Página 126: Tratt. Specifico

    IV Tratt. specifico Corrente continua Precauzioni da adottare prima del trattamento Iontoforesi ATTENZIONE: non eseguire il trattamento se il paziente soffre, o ha sofferto in passato, di asma, febbre da fieno, allergie alimentari, eczema o allergia alla penicillina o all’aspirina. Non eseguire il trattamento su pazienti allergici, qualunque sia la forma di allergia: febbre da fieno, eczema o allergia alimentare.
  • Página 127: E) Durante Il Trattamento

    Durante il trattamento ATTENZIONE: non spostare o rimuovere gli elettrodi senza prima interrompere il trattamento. Physio 5 è programmato in modo che la corrente aumenti gradualmente all’inizio del trattamento e diminuisca progressivamente alla fine o quando il trattamento viene interrotto. Ciò significa che non vi sono fenomeni di eccitazione e che il paziente non subirà...
  • Página 128: F) Dopo Il Trattamento

    Dopo il trattamento Pulire accuratamente la pelle sopra l’area trattata con acqua di rubinetto. Durante il trattamento Iontoforesi, acidi e basi si formano sugli elettrodi ed entrano quindi in contatto con la pelle. Se la concentrazione di queste sostanze è troppo alta e le sostanze restano sulla pelle troppo a lungo possono provocare un’ustione chimica.
  • Página 129: C) Approccio Terapeutico Pratico

    Il denervamento è totale o parziale? Come possiamo scoprire se il muscolo è parzialmente o totalmente denervato? • Sarebbe preferibile avere a disposizione un’elettromiografia, ma dev’essere recente e i risultati devono essere comunicati al fisioterapista, cosa che non sempre accade nella prassi quotidiana. •...
  • Página 130 L’approccio terapeutico pratico deve adattarsi a ciascuna situazione: Situazione 1: denervamento totale fuori dai tempi L’elettrostimolazione per mezzo dei programmi Denervato è inutile, in quanto un muscolo definitivamente denervato non può che atrofizzarsi e sclerotizzarsi. Situazione 2: denervamento parziale fuori dai tempi Non è...
  • Página 131: Estetica

    3) Estetica TONIFICAZIONE Indicazioni Da utilizzarsi inizialmente per tonificare e preparare i muscoli prima di procedere a un lavoro di rassodamento più intenso. Questo tipo di seduta di allenamento è di intensità moderata, ed è quindi adatto a tutti. Inoltre, non causa infiammazioni muscolari. Effetti Tonificazione dei muscoli.
  • Página 132 RASSODAMENTO Indicazioni Da utilizzarsi come trattamento principale per il rassodamento muscolare. I programmi di rassodamento rappresentano un esercizio di media intensità e hanno lo scopo di migliorare la densità muscolare senza causare l’infiammazione dei muscoli. Effetti I muscoli vengono rassodati e ne viene migliorata la funzionalità. Elettrodi Elettrodi posizionati come indicato in base al muscolo da stimolare.
  • Página 133: Incontinenza

    4) Incontinenza INCONTINENZA DA STRESS Indicazioni L’uretra dello sfintere non riesce a restare chiusa in caso di improvviso e significativo aumento della pressione addominale (sforzo, tosse, ecc.). Effetti Scopo di questo programma è rafforzare il muscolo dello sfintere della vescica. L’obiettivo è pertanto quello di produrre contrazioni tetaniche dei componenti parauretrali del muscolo striato del pavimento pelvico mediante frequenze di tetanizzazione ottimali delle fibre veloci.
  • Página 134: Incontinenza Urgente

    INCONTINENZA URGENTE Indicazioni La vescica si contrae in modo anomalo (iperattività detrusoriale) ed esercita pressione sull'urina, aumentando la pressione all'interno della vescica. Effetti Questo trattamento si basa sulla riduzione dell’attività detrusoriale per mezzo della stimolazione di un riflesso inibitorio inviato dal nervo sensoriale che termina nella regione perineale.
  • Página 135 INCONTINENZA MISTA Indicazioni Combinazione di incontinenza urgente e incontinenza da stress in proporzioni variabili. Effetti Questo programma tratta contemporaneamente entrambi gli aspetti di questa forma di incontinenza. Innanzi tutto, utilizzando contrazioni tetaniche alla frequenza delle fibre veloci (75 Hz), rafforza i componenti parauretrali del muscolo striato del pavimento pelvico, aumentando la pressione della chiusura uretrale.
  • Página 136 PREVENZIONE POST PARTUM Indicazioni Il travaglio causa un notevole trauma alla regione pelvica. Le conseguenze di questo trauma sono molteplici: stiramento muscolare, strappo muscolare, denervamento parziale, perdita dell’immagine corporea, perdita di forza e controllo dei muscoli striati del pavimento pelvico, ecc. Effetti L’incontinenza è...
  • Página 137: Preparazione Fisica

    V Preparazione fisica FORZA Indicazioni Per atleti agonisti che praticano discipline in cui sono richieste forza e velocità. Per migliorare la potenza se ne raccomanda l’uso tre volte la settimana. Effetti Questo programma aumenta la forza massima e la frequenza delle contrazioni muscolari.
  • Página 138 FORZA ESPLOSIVA Indicazioni Per gli atleti che praticano discipline in cui la forza esplosiva rappresenta un fattore importante per le prestazioni. Per aumentare la capacità di forza massima istantanea. Se ne raccomanda l’utilizzo tre volte a settimana. Effetti Questa programma aumenta la velocità alla quale viene raggiunto il livello di forza e migliora l’efficacia delle azioni esplosive, come salti, sprint e così...
  • Página 139 IPERTROFIA Indicazioni Per appassionati di body building e atleti che desiderano aumentare la massa muscolare. Associare questo programma al programma di allenamento personale. L’utilizzo raccomandato è di tre-cinque sedute a settimana. Effetti Questo programma aumenta il volume dei muscoli stimolati e migliora la resistenza muscolare.
  • Página 140 ÍNDICE I Información previa ..............138 II Información general ..............139 1 - Electrodos ..................139 2 - Energía de estimulación: intensidad ............139 3 - Posición del cuerpo ................139 III Tratamiento común ..............140 1 - Rehabilitacíon ................. 140 2 - Antidolor ..................
  • Página 141 Estimado cliente: Esta es la guía práctica de CefarCompex, donde encontrará información específica sobre todos los programas de su estimulador. En esta guía práctica se proporciona información sobre todos los programas del sistema Physio 5 de CefarCompex. Esta información es fácil de leer y su finalidad es proporcionar ayuda adicional si es necesario.
  • Página 142: I Información Previa

    I Información previa NMES La estimulación eléctrica neuromuscular se usa con éxito en la rehabilitación médica y como complemento del entrenamiento deportivo en todos los niveles. El objetivo de la estimulación muscular eléctrica es lograr contracciones o movimientos musculares. La actividad muscular normal es controlada por los sistemas nerviosos central y periférico, los cuales transmiten señales eléctricas a los músculos.
  • Página 143: Información General

    II Información general 1) Electrodos Para lograr un resultado óptimo con la estimulación, es importante colocar los electrodos correctamente. En el caso de la contracción muscular, una colocación precisa sobre el punto motor garantiza la máxima comodidad y eficiencia. En las secciones desplegables de esta guía encontrará...
  • Página 144: Tratamiento Común

    III Tratamiento común 1) Rehabilitacíon AMIOTROFIA ¿Cuándo? Tras un largo período de inmovilización o de movimiento limitado, un músculo normalmente inervado sufre una reducción de volumen. ¿Por qué? Las fibras de contracción lenta (tipo I) se ven especialmente afectadas por la falta de movimiento. ¿Cómo? Mediante el uso de frecuencias que producen contracciones tetánicas de las fibras de tipo I.
  • Página 145: Prevención Amiotrofia

    PREVENCIÓN AMIOTROFIA ¿Cuándo? Tras una intervención quirúrgica o una fractura ósea, una extremidad o una sección de la misma está inmovilizada y los músculos de esta parte del cuerpo sufren rápidamente amiotrofia. ¿Por qué? La pérdida rápida de volumen muscular se debe principalmente a un fenómeno de inhibición refleja o a la ausencia total de cualquier tipo de ejercicio.
  • Página 146: Fortalecimiento

    FORTALECIMIENTO ¿Cuándo? El fortalecimiento muscular se usa para fortalecer los músculos sanos (con un volumen normal). Se utiliza en músculos que han sufrido amiotrofia anteriormente, pero que han recuperado su volumen. ¿Por qué? Para aumentar la fuerza y la estabilidad. ¿Cómo? Mediante el uso de frecuencias que producen contracciones tetánicas de las fibras musculares de contracción rápida (tipo II).
  • Página 147 NEUROREHAB INICIO LENTO ¿Cuándo? La estimulación eléctrica neuromuscular es un complemento excelente de la fisioterapia tradicional para varios diagnósticos neurológicos (por ejemplo, embolia). El tratamiento se podría usar de forma pasiva, pero es preferible usarlo activamente en situación de entreno. ¿Por qué? Para contribuir a la facilitación y reaprendizaje de actividades motoras.
  • Página 148 ESPALDA-TRONCO ¿Cuándo? Para pacientes con problemas de espalda y tronco debido al padecimiento de dolores durante períodos prolongados o a un trastorno neurológico. Este programa se puede combinar con movimientos activos. ¿Por qué? Para estabilizar los músculos del tronco y la espalda. Aumentar la conciencia y el control postural.
  • Página 149 ATROFIA (MODO FREC) ¿Cuándo? Se debe usar en músculos débiles o inmovilizados. ¿Por qué? El programa se centra en las fibras de tipo I para aumentar la resistencia del músculo. ¿Cómo? Mediante la modulación de la frecuencia durante un período de tiempo equivalente al tiempo de contracción, con lo cual la contracción resulta más agradable.
  • Página 150 FUERZA (MODO FREC) ¿Cuándo? Para conservar la fuerza muscular durante la inmovilización o aumentar la fuerza muscular de un músculo o grupo de músculos específico. ¿Por qué? El programa se centra en las fibras de tipo II para aumentar la resistencia del músculo.
  • Página 151: Aumentar La Circulación

    AUMENTAR LA CIRCULACIÓN ¿Cuándo? Como preparación o como recuperación tras la actividad muscular. Se puede utilizar para aumentar la circulación local en el tejido o el músculo. ¿Por qué? Para aumentar la eliminación de ácido láctico y productos de desecho, y para reducir la rigidez de los músculos.
  • Página 152: Lesión Muscular

    LESIÓN MUSCULAR ¿Cuándo? Si padece una lesión muscular de mayor o menor importancia, este programa se puede utilizar como complemento del tratamiento habitual (por ejemplo, frío o compresión). Se debe permitir la movilización del miembro. ¿Por qué? Para facilitar la recuperación rápida de la actividad normal de las fibras musculares.
  • Página 153: Punto Motor

    PUNTO MOTOR ¿Cuándo? Este programa (funcionamiento continuo a 3 Hz), combinado con el uso de un lápiz de punto motor, permite al usuario determinar la ubicación exacta del punto motor de cada individuo. ¿Por qué? Si el electrodo se coloca en el punto motor, se garantiza una estimulación más efectiva y agradable.
  • Página 154: Antidolor

    2) Antidolor TENS 100HZ O TENS 80HZ ¿Cuándo? La neuroestimulación eléctrica transcutánea es la primera opción en caso de dolor agudo y dolor durante períodos prolongado. Se han observado resultados positivos, especialmente cuando el dolor se origina en las articulaciones, los huesos, los músculos, la piel, las vísceras o el sistema nervioso.
  • Página 155 TENS FREC. MODULADA ¿Cuándo? La neuroestimulación eléctrica transcutánea es la primera opción en caso de dolor agudo y dolor durante períodos prolongados. Se han observado resultados positivos, especialmente cuando el dolor se origina en las articulaciones, los huesos, los músculos, la piel, las vísceras o el sistema nervioso.
  • Página 156 ENDORFÍNICO O TENS BURST ¿Cuándo? Los tratamientos de neuroestimulación eléctrica transcutánea endorfínica o de ráfaga suelen ser más eficaces en caso de dolor irradiado en brazos y piernas (rizotomía), reducción o modificación de la sensibilidad táctil, dolor muscular profundo o tratamiento posterior a la neuroestimulación eléctrica transcutánea demasiado breve.
  • Página 157: Descontracturante

    DESCONTRACTURANTE ¿Cuándo? Este tipo de tratamiento alivia la tensión muscular de determinados músculos y también puede ser utilizado como tratamiento previo para facilitar las manipulaciones. ¿Por qué? Para reducir la tensión muscular. ¿Cómo? Se han realizado estudios que demuestran que las contracciones musculares producidas por una frecuencia muy baja (1 Hz) reducen de forma eficaz la tensión muscular de los músculos estimulados.
  • Página 158 DURACIÓN IMP. MODULADA ¿Cuándo? La neuroestimulación eléctrica transcutánea es la primera opción en caso de dolor agudo y dolor durante períodos prolongados. Se han observado resultados positivos, especialmente cuando el dolor se origina en las articulaciones, el esqueleto, los músculos, la piel, vísceras o sistema nervioso.
  • Página 159 TENS MIXTO ¿Cuándo? La neuroestimulación eléctrica transcutánea es la primera opción en caso de dolor agudo y dolor durante períodos prolongados (tanto neurógeno como nocirreceptor). Se han observado resultados positivos, especialmente cuando el dolor se origina en las articulaciones, el esqueleto, los músculos, la piel, vísceras o sistema nervioso.
  • Página 160: Tratam. Específ

    IV Tratam. específ Corriente directa Precauciones antes del tratamiento de iontoforesis ATENCIÓN: no aplique este tratamiento si el paciente padece o ha padecido con anterioridad asma, rinitis alérgica, alergia alimentaria, eccema o alergia a la penicilina o la aspirina. No aplique el tratamiento en el caso de pacientes alérgicos con independencia del tipo de alergia (rinitis alérgica, eccema o alergia alimentaria).
  • Página 161: E) Durante El Tratamiento

    ATENCIÓN: No mueva ni retire los electrodos sin haber detenido el tratamiento en primer lugar. Physio 5 está programado para que la corriente aumente gradualmente al inicio del tratamiento y disminuya gradualmente al finalizar o detener el tratamiento. Esto significa que no se puede producir ningún fenómeno de excitación y que el paciente no recibirá...
  • Página 162: F) Después Del Tratamiento

    Después del tratamiento Limpie cuidadosamente la piel sobre el área de tratamiento con agua corriente. Durante el tratamiento de iontoforesis, los ácidos y las bases se acumulan en los electrodos y pueden entrar en contacto con la piel. Si la concentración de estas sustancias es demasiado alta y permanecen en la piel durante un período prolongado, se pueden producir quemaduras químicas.
  • Página 163: C) Enfoque Terapéutico Práctico

    ¿Denervación total o parcial? ¿Cómo se puede determinar si el músculo está total o parcialmente denervado? • Un electromiograma es el método recomendado, pero debe ser reciente y los resultados deben ser revisados por un fisioterapeuta, lo cual no siempre ocurre en la práctica.
  • Página 164 El enfoque terapéutico práctico se debe adaptar a cada caso: Caso 1: Denervación total tardía La electroestimulación mediante los programas de denervación no es de utilidad, ya que siempre se produce la atrofia o esclerosis del músculo denervado definitivamente. Caso 2: Denervación parcial tardía No es posible evitar la atrofia y la esclerosis de las fibras musculares denervadas definitivamente.
  • Página 165: Estética

    3) Estética TONIFICACIÓN Indicación Se debe utilizar inicialmente para tonificar y preparar los músculos antes de un tratamiento de firmeza más intensivo. La intensidad de este tipo de sesión de entreno es moderada, lo que la hace adecuada para todas las personas y no provoca dolores musculares.
  • Página 166 FIRMEZA Indicación Se debe usar como tratamiento principal para aumentar la firmeza de los músculos. Los programas de firmeza son ejercicios de intensidad media y están diseñados para aumentar la densidad muscular sin provocar dolor en los músculos. Efectos Recuperar la firmeza de los músculos y restablecer la función de soporte de los músculos.
  • Página 167: Incontinencia

    4) Incontinencia INCONTINEN. ESTRES Indicación El mecanismo esfinteriano de la uretra es deficiente y no puede permanecer cerrado en caso de un aumento repentino y considerable de la presión abdominal (por ejemplo, esfuerzo o tos). Efectos La finalidad de este programa es fortalecer el músculo esfinteriano de la vejiga.
  • Página 168: Urgo Incontinencia

    URGO INCONTINENCIA Indicación La vejiga se contrae de forma anormal (hiperactividad del músculo detrusor) y ejerce presión sobre la orina, lo que aumenta la presión en la vejiga. Efectos Este tratamiento se basa en la reducción de la actividad del músculo detrusor mediante la estimulación del reflejo inhibidor de las terminaciones de los nervios sensitivos de la región perineal.
  • Página 169: Incontinencia Mixta

    INCONTINENCIA MIXTA Indicación Combinación de incontinencia imperiosa e incontinencia urinaria de esfuerzo en mayor o menor medida. Efectos Este programa permite tratar ambos tipos de incontinencia al mismo tiempo. En primer lugar, mediante el uso de contracciones tetánicas a la frecuencia de las fibras de contracción rápida (75 Hz), se fortalecen los componentes parauretrales del músculo estriado del suelo pélvico, lo que aumenta la presión del mecanismo de cierre uretral.
  • Página 170 PREV. POST PARTO Indicación El parto provoca un traumatismo considerable en la región pélvica. Las consecuencias de este traumatismo pueden ser distensión muscular, desgarro muscular, denervación parcial, autotopoagnosia, debilitamiento y pérdida de control de los músculos estriados del suelo pélvico, etc. Efectos La incontinencia es una consecuencia relativamente frecuente en este caso, motivo por el cual se recomienda un tratamiento de recuperación...
  • Página 171: Preparación Física

    V Preparación física FUERZA Indicación Para atletas de competición que practican una disciplina que requiere fuerza y velocidad. El uso recomendado es tres veces a la semana para mejorar la potencia. Efectos Este programa aumenta la fuerza máxima y la velocidad de las contracciones musculares.
  • Página 172: Fuerza Explosiva

    FUERZA EXPLOSIVA Indicación Para atletas que practican una disciplina en la que la fuerza explosiva constituye un factor importante en el rendimiento. Para aumentar la capacidad de fuerza máxima instantánea. El uso recomendado es tres veces a la semana. Efectos Este programa aumenta la velocidad a la que se alcanza el nivel de fuerza y aumenta la eficacia de las acciones explosivas (por ejemplo, saltos o carreras cortas).
  • Página 173 HIPERTROFIA Indicación Para culturistas y atletas que desean aumentar su masa muscular. Este programa se puede combinar con el programa de entrenamiento voluntario del usuario. Se recomienda su uso de tres a cinco veces por semana. Efectos Este programa aumenta el volumen de los músculos estimulados y la resistencia muscular.
  • Página 179 Cefar-Compex® is a registered trademark of DJO, LLC. EU Authorised Representative Manufacturer: MDSS GmbH DJO, LLC Schi graben 41 1430 Decision Street 30175 Hannover Vista, CA 92081 Germany U.S.A. © 2010 DJO, LLC...

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